Jak zabrzdit na kolečkových bruslích

Jak zabrzdit na kolečkových bruslích

Zastavení je často obtížnou výzvou pro nováčky na kolečkových bruslích. Kymácející se bruslař řítící se neznámo kam je běžně viditelnou událostí na inline stezkách. Pokud se nejistě pohybujete vpřed, může to být značně frustrující. Nedostatek schopnosti rychle zastavit může znemožnit plnohodnotné užití bruslení. Proto je klíčové naučit se efektivně brzdit, abyste minimalizovali riziko zranění sebe

Jak zabrzdit na kolečkových bruslích

zabrzdeni na inline

Zastavení je často obtížnou výzvou pro nováčky na kolečkových bruslích. Kymácející se bruslař řítící se neznámo kam je běžně viditelnou událostí na inline stezkách. Pokud se nejistě pohybujete vpřed, může to být značně frustrující. Nedostatek schopnosti rychle zastavit může znemožnit plnohodnotné užití bruslení. Proto je klíčové naučit se efektivně brzdit, abyste minimalizovali riziko zranění sebe i pro ostatních.

Možností jak zabrzdit na kolečkových bruslích je více:

  • 1) Téčkem
  • 2) Vjetím do trávy
  • 3) Lehkým plužením
  • 4) Brzdění brzdným špalíkem.
  • 5) Hokejovým brzděním (pouze pro zkoušené bruslaře)

Vyberte si brusle dle užití

Existuje více možností jak můžete zastavit, mnohé lze však považovat spíše jako záchranné brždění.

  • 1) Zachycením se o nějaký pevný předmět – dopravní značka, plot, zaparkované auto nebo dokonce zeď apod. Při malé rychlosti se Vám to může povést, při větší bych to nedoporučil
  • 2) Půlměsíce – opět se dá ustát jen v malé rychlosti. Brzdění vypadá tak, že zastavíte rychlejším obloukem tak, že nohy jsou nasměrovány patami k sobě a brzdění ukončíte zády do původního směru. Při větší rychlosti místo pěkného zabrzdění uděláte let přímo na záda
  • 3) Zachycením se o partnera nebo partnerku -často vídaný jev na inline stezkách, kdy pomocná ruka partnera přidržuje vrávorající partnerku (nebo naopak) a touto medvědí službou ji dopřeje rádoby oporu. Při pádu však spadne nejen partnerka, ale ještě ji zasedne partner, který zjistí, že na kolečkových bruslích svou partnerku zkrátka nemůže unést.

Mějte brusle v topu

Jak úspěšně brzdit na inline bruslích?

Brzdění téčkem je nejpoužívanějším způsobem, který je zároveň velmi stabilní a lze velice dobře použít na úplné zabrzdění i na regulaci rychlosti při jízdě z kopce. Nevýhodou je sjíždění koleček z boku.
Samotné brzdění vypadá tak, že bruslař jede po jedné noze na které má váhu. Druhou nohu jakoby vleče za sebou tak, že pata vlečené nohy směřuje k patě nohy po které jedete. Brzdíte tedy třením koleček o cestu.
Častá chyba je ta, že dáte na vlečenou nohu moc váhy a místo brzděním téčkem se otočíte zády dopředu. Důležité je tedy zpočátku jet stabilně kupředu po jedné noze a druhou brzdicí nohu postupně jen lehce přidávat „do vleku“. Pokud vám to jde a umíte již takto přibrzdit, přidávejte na vlečenou nohu více váhy – brzdění bude efektivnější.

Brzdění vjetím do trávy

Toto brzdění lze použít tam, kde inline stezka přechází bez různých odvodňovacích kanálků do nejlépe nízké trávy. Zkrátka vjedete z rychlého asfaltu do měkčí a tím pomalé trávy. Jediné na co je potřeba dbát je správný postoj. Nohy nemějte vedle sebe, ale za sebou. Jedna noha je tedy výrazně předsunuta před druhou a hmotnost máte rozloženou na obou bruslích skoro stejně. Očekávejte, že brusle začnou v trávě rychle zpomalovat a buďte tedy připraveni se spíše trošku zaklonit, abyste nepřepadli. V nejhorším snad zakončíte brzdění lehkým popoběhnutím nebo možná pádem, což v případě pádu do trávy není nic hrozného. Obecně se však jedná o dost bezpečný způsob jak nouzově zabrzdit na kolečkových bruslích.

Brzdění pomocí brzdového špalíku

Kolečkové brusle včetně fitness bruslí jsou vybaveny brzdou. Tedy gumovým špalíkem na jedné brusli, který je umístěn vzadu za posledním kolečkem. Tímto špalíkem brzdíte tak, že zvednete špičku brusle, čímž se špalík opře do asfaltu a začne brzdit. Brzdný účinek je poměrně slabý a postoj bruslaře nestabilní, ale pro začátečníky je to skvělý způsob pro bezpečné zabrzdění. Špalík bych doporučil jen začátečníkům, pokročilý bruslař již zvládne zabrzdit jiným způsobem a tuto brzdu nepotřebuje.

Hokejové brzdění na kolečkových bruslích

Hokejové brzdění je super účinné a skvěle vypadá, ale není jednoduché. Pro jeho dokonalé zvládnutí je dobré umět brzdit na zimních bruslích. Jedná se totiž o stejný typ brzdění. Zkrátka zaseknete obě brusle razantně o 90 stupňů a dále se sunete bokem po bocích koleček ve směru původní jízdy. Veškerá vaše hmotnost tak zatěžuje brusle, které aktuálně jenom brzdí.
Pokud si tedy na bruslích už věříte a nebo jen máte nadbytek odvahy, můžete se takto naučit brzdit. Zpočátku hodně pomůže hladký povrch, kde brusle nebrzdí tak razantně a nehrozí tak přepadnutí přes brusle. Tento způsob doporučuji spíše na inline plochách.

Technické a praktické dovednosti, jak zabrzdit na kolečkových bruslích, by měly patřit do úplného začátku vašeho nácviku bruslení. Nezapomeňte také na chrániče. I zkušený bruslař může vlivem okolí nešťastně upadnout a způsobit si nepříjemné zranění.

Mohlo by vás zajímat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *