Broušení bruslí

aneb Vše o broušení

jak nabrousit brusle

Broušení bruslí je pro hokejisty velmi diskutovaným tématem. Správně nabroušené brusle jsou základem pro bruslení a špatně nabroušené většinou vedou k pádům. Nové hokejové brusle jsou vždy prodávány z bezpečnostních důvodů nenabroušeny. Proto je nutné před prvním ledem provést První broušení bruslí. Na začátku je třeba předeslat, že pokud jde o údržbu bruslí, konkrétně fázi broušení, jde o věc čistě individuální. Můžete však využít naše doporučení z článku Broušení bruslí – kdy a jak brousit brusle. – důležitější však bude, jak se sami cítíte na ledě. Někdy je zapotřebí přibrousit už po pár trénincích, jindy na brusle nesáhnete klidně i půl sezony. Rozhodující je výběr žlábku, ale samozřejmě nejde o jediný atribut, který musíme brát v úvahu.Výběru žlábku/kolíbky jsme se věnovali v článku Co je profilování nožů.

Zastavit, otočit, zrychlit. Tyto tři úkony musíte na bruslích dělat neomylně a také rychleji, než soupeř. Pokud k tomu nemáte ideálně nabroušené brusle, buďte si třeba Ovečkin nebo Crosby, ale šance na úspěch bude rapidně snížená…

 

 

 

Brousky na brusle

Broušení bruslí na speciálních bruskách je sice nejefektivnější řešení, ale občas postačí přebrousit hrany pomocí ručního brousku, v hokejové slangu též označovaném jako “kámen“(odvozeno od brusný kámen), nebo vidlička na broušení bruslí. S tímto jednoduchým nástrojem snadno opravíte poškozenou hranu a můžete během chvilky pokračovat v hraní. Jak zjistit, jestli jsou hrany dostatečně ostré? Snadno. Přejeďte bříškem prstu hranu brusle. Cítíte ostrost? Pokud ne, je čas nabrousit. Druhým ukazatelem je hluboký “zářez” v noží, nebo strhnutá hrana. Pro pobavení jsem pro vás připravil článek TOP 3 mýty o broušení bruslí.

 

Hloubka žlábku se odráží i na zkušenostech hráče

velikosti žlábků na bruslích

Jste začátečník, nováček ledových arén nebo naopak protřelý veterán? I to totiž rozhoduje, jaký bude právě pro vás ten správný žlábek. Teorie zní jednoduše, hlubší žlab (tedy 6-11), přijde nám brusle na první pohled velmi ostrá. Pokud bude chtít hokejista zabrzdit, více se při tom zapotí, ale zatáčet už se bude snadněji. Většina bruslařů využívá žlábek 12-15. Je to zkrátka průměr, ideální střed, se kterým se dá jít do hokejových bitev s komplexní výbavou – brusle umožní efektivně brzdit, zatáčet a rozjíždět se. Mělké žlábky, tedy ty, které jsou označené číslovkou 16, případně také jakoukoliv vyšší (např. až 25), jsou určeny profesionálům a všem, kdo už jsou na bruslích doslova jako doma. Velmi rychlá jízda je samozřejmostí, ale protože se méně boří do ledu, bude zatáčení obtížnější.

Řekněme, že patříte mezi nováčky – pak si nevolte příliš hluboký žlábek, protože můžete mít problémy se zastavením. Naopak příliš mělký způsobí, že neudržíte potřebný balanc a hokej vás tak trochu omrzí. Nezapomeňte, že obě hrany žlábku musí být stejné, ani jedna by neměla být výš, jinak bude šlapání do jedné ze stran skoro jako na jehlách. Třeba pro děti, které začínají s hokejem, bude ideální žlábek „devítka“, i když Švédové učí děti spíš na mělčích bruslích (16+), aby si odmala zvykaly na to, že k bruslení je třeba také určité síly.

Kde brousit brusle

Potřebujete nabrousit brusle a nevíte kam jít? Využijte náš přehled rozdělený dle jednotlivých měst. Stačí si vybrat. Víte o hokejové brusírně, která v našem seznamu není? Napište nám, rádi ji zveřejníme. Zároveň tím pomůžete i dalším hledajícím.

připravujeme…

Sdílet na Pinterestu