Dnes jsem pro vás nastudovala téma vztahu mezi zvýšením výkonu a energy drinky, kdy jsem čerpala informace z více než 50 odborných studií, zejména ze zahraničních zdrojů. Na úvod je nutno zmínit, že do důsledku jsou energetické nápoje pouhá sycená voda s cukrem (popř. sladidlem) a stimulanty. (kofein, taurin, glukuronolakton)

Výsledky byly jednoznačné. Jediný stimulant s prokázaným účinkem zvýšení výkonu byl KOFEIN.

Guarana je funkčním stimulantem právě kvůli obsahu kofeinu (10% obsahu). Ostatní látky – další stimulanty, vitamíny (kromě vit. C) a minerálů (kromě Na) nemají žádný vliv na výkon.

Účinek kofeinu je umocněn přítomností cukru a vitamínu C.

Výhody kofeinu

Kofein stimuluje nervovou soustavu a tím dochází ke zvýšení fyzické výkonnosti u vytrvalostních sportů (běhy na dlouhé tratě) a silově-vytrvalostních sportů (lední hokej), avšak nemá vliv na silové výkony či plyometrická cvičení (skoky, výskoky).

Dále podporuje mentální výkonnost a to konkrétně kognitivní funkce (soustředění, rychlé řešení situací).


Čtěte také : Pitný režim hokejistů, nikdy ho nepodceňujte


Nevýhody kofeinu

Druhou stranou mince, co se účinků týče, může být nervozita, třes, bušení srdce, úzkost až deprese. Tyto příznaky se většinou projevují při příjmu 250-500mg čistého kofeinu (na den), což se rovná 750ml standardních energy drinků o 32mg/100ml.

Kolik energetického nápoje je třeba?

Zde se stačí orientovat dle doporučení o kofeinu. (u nápojů o obsahu 32mg/100ml)

  • 1 mg / kg – první znatelné účinky (na 60kg asi 200ml, na 80kg 250ml).
  • 2mg / kg – střední cesta (na 60kg asi 400ml, na 80kg 500ml)

 

Autor: Kateřina Světinská

Instagram: @Fit_Katrina

Facebook: Kateřina Světinská – Hokejistka sportovcům

My Review

Review Form...

Reviews

Loading Reviews...

Sdílet na Pinterestu