Sportovní výkon hokejistů ovlivňuje nejen technika a taktika, ale i  faktory somatické, kondice a psychika. A proto je třeba dávat tělu ve správný čas vše, co potřebuje. Správná výživa může výkon hokejisty nejen zlepšit, ale také déle udržet na výkonnostní úrovni.

Pokud jde o děti, měli bychom být dvojnásob opatrní. Pro dítě je totiž nejpřirozenější opakovat to, co dělá rodič, případně trenér. Dospělí by si proto měli uvědomit, že jdou dětem příkladem. Mají-li hráči vydržet fyzickou i psychickou zátěž, musíme jim dát vše, co jejich tělo nezbytně potřebuje, jinak riskujeme nejen zranění, ale i jiné zdravotní problémy. Níže je několik zásad stravování, které platí pro malé hokejisty.

1)Pitný režim hokejistů

Malý hokejista by měl vypít minimálně 1,5 litrů vody denně, pokud má trénink nebo zápas, pak mnohem víc. Pokud trénink trvá více než hodinu, je vhodné obohatit vodu o ionty a minerální látky. (oddálí únavu a prodlouží výkon). Do té doby je ale organizmus nepotřebuje a proto je zbytečné je přijímat. Naprosto nevhodné jsou slazené nápoje s bublinkami.

2) Sacharidy

Hokej je v mnoha směrech specifický. Rychlé starty, nárazy, zastavení. Chvíli hrajete v tempu, pak minutu minutu a více odpočíváte. Při tomto zatížení spaluje tělo především sacharidy, nikoliv tuky. Sacharidy jsou nejpohotovějším zdrojem energie a čím intenzivnější je zátěž, tím více jich spálí.

U dětí tvoří až 75% z celkové přijaté energie ( u dospělých 50%-60%) . Vhodné typy sacharidů obsahuje ovoce, med, mléčné produkty, obilí či brambory. Je vhodné je přijímat v dostatečném množství před zápasem, ale i během něj. Problém u sacharidů je, že jsou pro tělo vyčerpatelné. To znamená, že pokud mu dojdou, okamžitě se mu sníží výkon. Proto je dobré mít u sebe na zápas tyčinku nebo banán.

3) Proteiny (bílkoviny)

Bílkoviny si tělo neumí samo vytvořit, proto je musí přijmout externě. Jsou nenahraditelné, protože se díky nim tvoří a regeneruje svalová hmota, správně fungují hormony a obnovují se tkáně. Dospělí sportovci potřebují dostávat bílkoviny denně, dětské tělo si je umí uchovávat déle a snadněji. Přesto je musí dostávat pravidelně a v dostatečném množství (0,6g na 1Kg). Tyto potraviny jsou např. Vejce, sýr mléko…

4) Tuky

Už víme, že tělo dítěte spaluje při hokeji až 75% sacharidů, zbytek energie čerpá z tuků a částečně z proteinů. Daleko více se tuky spalují u dlouhotrvajících aktivity s nižší tepovou frekvencí. Slouží v těle hlavně pro vstřebávání vitamínů a k ochraně orgánů, což je také řadí do kategorie nepostradatelných látek. Pravidelně sportující děti jich mohou denně přijmout zhruba 80-100 gramů.

5)Vitamíny a minerály

Vitamíny a minerály spolupracují, jedno bez druhého nefunguje. I pro ně platí, že je tělo nevyrobí samo a musíme je přijmout ve stravě. Ovlivňují  správný chod organizmu, vývin celkové zdraví a imunitu. Proto jsou pro malé hokejisty stěžejní. Hokejista potřebuje trénovat několikrát týdně a trénink není jen o hokeji. Pokud je dítě náchylné k chorobám rozhodně budou jeho výsledky pod jeho možnostmi. Také trénink v chladném prostředí, což hokejový stadión je, je rizikovým prostředím pro vznik nachlazení.

Správným příjem minerálů a vitamínů ovlivňuje rychlost regenerování těla, stavbu kostí, nespavost, při delší zátěži křeče únavu nebo třeba psychickou odolnost Při zátěži je tělo vyplavuje, takže je potřeba mít jich dostatek. Tyto zásoby se tvoří právě během dětství a dospívání. Dospělé tělo už není schopné je zpracovat a uložit, takže pokud nemá dítě dostatečný přísun například vápníku, který se ukládá do cca. 24 let, bude v dospělosti náchylnější k lámání kostí.

Snažte se tyto složky dodávat v běžné stravě, místo upravených doplňků. Dítě by mělo od mala vědět, co je dobré mít v jídelníčku. Je třeba mu vše vysvětlit a ne ho odmala “cpát” chemickou stravou.

Výživa hokejistů je velmi důležitou součástí pro udržení formy a tréninkového potenciálu. Podcenění může znamenat oslabení organizmu a tak nebudete schopni podat maximální výkon. Stejně jako pravidelná kontrola  výstroje a hokejky před zápasem, je nutné kontrolovat svůj zdravotní stav u sportovního lékaře…

 

Autor: Tobi

My Review

Review Form...

Reviews

Loading Reviews...

Sdílet na Pinterestu